BMW 1M Coupé (E82)
Verkocht in Nederland 🇳🇱, deze 1 van de 50 origineel Nederlands geleverde BMW 1M Coupés (E82) uit 2012. De eerste BMW M zonder 'S'-motor, maar met een gekietelde N54T 3.0i 6-in-lijn twin-turbo intercooler en 340 pk. De eerste BMW M sport-coupé met turbo’s.
Verkocht in Nederland 🇳🇱
Verkocht in Nederland 🇳🇱, deze 1 van de 50 origineel Nederlands geleverde BMW 1M Coupés (E82) uit 2012. De eerste BMW M zonder 'S'-motor, maar met een gekietelde N54T 3.0i 6-in-lijn twin-turbo intercooler en 340 pk. De eerste BMW M sport-coupé met turbo’s.
Achtergrond
De BMW 1M Coupé is een beetje een vreemde eend in de bijt in de line-up van M-auto's. In die zin dat de auto feitelijk een verzameling van bestaande M-onderdelen is. De motor is geleend van de E89 Z4 sDrive 35iS, en omdat dit een niet-M-auto is, zijn er zeker enkele wenkbrauwen opgetrokken. Ze hebben wel een aangepaste chiptune op de auto gezet die het vermogen heeft verhoogd van 335 naar 340 pk. Daarom staat er "Powered by M" op de motorafdekking. De remmen zijn van de E92 M3 en dat geldt ook voor het sper-differentieel, de achteras, de Competition-wielen en ook de buitenspiegels. De motor is de N54 3.0L twin-turbo zescilinder die destijds in de helft van het BMW-gamma werd gebruikt. In de 1M produceerde de auto een gezonde 340 pk en een koppel van 450 Nm dat dankzij de overboost-functie snel oploopt tot 500 Nm. Dit resulteert in een 0-100 sprint van slechts 4,9 seconden. Er werd beweerd dat de topsnelheid een zeer Duitse begrensde 250 km/uur was. Verdere veranderingen waren de herontworpen voor- en achterkant en het meest opvallend, die brede wielkuipen. Met alle M3 chassis upgrades werd de autobreedte aan de achterkant met 44 mm en aan de voorkant met maar liefst 71 mm vergroot, in vergelijking met de E82 135i waar de 1M op gebaseerd is. Zelfs als hij stilstaat, ziet de auto er al gespierd en snel uit.
Toen hij nieuw was, werd de 1M gepresenteerd met beperkte opties, geen onnodige gadgets. Er waren slechts 3 kleuren beschikbaar: Alpine White, Saphire Black en Valencia Orange. Een handvol werd individueel gespoten voor speciale klanten tegen een bedrag van €25.000,-. De belangrijkste reden hiervoor is dat er in Leipzig geen mogelijkheid was om individuele lak te spuiten, dus moesten de auto’s van de productielijn worden gehaald, naar München worden gestuurd, daar worden gespoten en teruggebracht naar de productielijn in Leipzig. Eén ding wat je niet kon kiezen was de interieurafwerking: stuk voor stuk waren ze afgewerkt met zwart leer en Valencia-oranje stiksels met enkele Alcantara sierdelen.
De 1M Coupé was meteen een hit en de vraag naar deze auto in deze prijsklasse begon enorm te stijgen. Zo groot dat de oorspronkelijke limiet van 2.700 stuks opliep naar uiteindelijk 6.331 stuks. Met waarden die sterk blijven, heeft de 1M overal de harten van autoliefhebbers veroverd. De korte wielbasis, de klassieke BMW achterwielaandrijving en de 50/50 gewichtsverdeling zorgden ervoor dat de juiste ingrediënten aanwezig waren. En natuurlijk de transmissie. De handgeschakelde zesversnellingsbak van een purist. Bij de 1M waren de basisprincipes tot in de puntjes verzorgd.
BMW 1M Coupé (E82)
Deze BMW 1M Coupé (E82) heeft slechts 57.512 km op de teller en is uitgevoerd in de mooie kleurcombinatie Saphir zwart metallic (475) en zwart Boston lederen sport interieur met oranje stiksels en antraciet Alcantara interieurlijsten. De BMW 1M Coupé is perfect onderhouden en zeer goed gedocumenteerd. Verder heeft de BMW 1M Coupé een zeer rijk uitgeruste optielijst, zoals lichtmetalen Y-spaak 359 style M-velgen, alarmsysteem, sportstoelen met oranje stiksels, antraciet alcantara interieurlijsten, koplamp reinigingsintallatie, Park Distance Control (PDC) achter, regensensor, xenon licht, grootlicht assistent, navigatiesysteem professional, spraakinvoersysteem, muziek-interface voor smartphone, apps, en meer.
Modificaties
Deze BMW 1M Coupé (E82) heeft geen modificaties en verkeert in een volledig originele staat.
Werkzaamheden
Deze BMW 1M Coupé (E82) is na binnenkomst eerst grondig gewassen en vervolgens van binnen en buiten professioneel gedetaild. Vervolgens heeft de BMW 1M Coupé een algehele inspectie en nieuwe Castrol Edge 0W30 motorolie gekregen.
Nieuwe OEM onderdelen
- Bosch oliefilter
- carterstopring
- BMW logo achterklep
- M logo achterklep
- M logo wiel
- BMW wiellogo's
- wielslot
Deze 1M wordt geleverd met
- 2 originele sleutels
- volledige onderhoudshistorie
- onderhoudsfacturen
- APK geldig tot 01-06-2024